Funkar du så funkar jag – Synliga & osynliga funktionsnedsättningar

    Hur är det att som ung person leva med en funktionsnedsättning? Kan en diagnos vara en tillgång istället för ett hinder? Vad är skillnaden mellan att ha en synlig eller en osynlig funktionsnedsättning?

    I den här filmen lär vi känna Natalie och Anton. Natalie vill bli journalist, hon har redan en framgångsrik blogg där hon skriver om allt från mode och musik till politik och relationer. När hon inte bloggar hänger hon med sina vänner och sin pojkvän, tränar på gym och går på konserter. Anton jobbar med att utveckla spel. Han drömmer om att stå på scen som skådespelare. Att uppfinna saker är även hans grej och han har så mycket idéer att han knappt hinner med att genomföra dem alla.

    Båda är precis som alla andra, men ändå inte. Natalie har en fysisk CP-skada och Anton har Aspergers syndrom och ADHD. I den här filmen visar de att många fördomar beror på okunskap och att en funktionsnedsättning inte är en begränsning för att vara den man är.


    Skolans värdegrund och uppdrag enligt läroplan
    ”Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet (…) funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling.”

    Undervisningen i Samhällskunskap (högstadiet) ska behandla följande innehåll enligt läroplan
    • Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.
    Funkar-du-sa-funkar-jag
    ”Bra att få se lite hur det är och man börjar tänka på vilka andra fördomar som man själv och andra har!”– elev, klass 8, Årstaskolan”Jag lärde mig att folk med en CP-skada tänker och känner likadant som oss andra!”– elev, klass 8, Årstaskolan”Det var bra att man fick se hur de levde och att de inte var så annorlunda mot alla andra. Och filmen var inte så långsam och tråkig som vissa andra skolfilmer.”– elev, klass 8, Årstaskolan
    Filmfakta
    • Ämne : Samhällskunskap
    • Målgrupp : Högstadiet
    • Ålder : Från: 12 år (H)
    • Speltid : 10 minuter
    • Språk : Svenska
    • Textat språk : Svenska
    • Produktionsår : 2016 - 1
    • Land : Sverige
    • Genre : Utbildningsfilm
    • Pris : 790 kr
    • Leverantör : Kunskapsmedia
    • Produktion : Medieinstitutet i samarbete med Kunskapsmedia AB
    Artikelnummer: KM1656