Killing Us Softly – reklamens bild av kvinnor

    Jean Kilbourne är internationellt erkänd för sitt banbrytande arbete med bilden av kvinnor i reklam. I slutet av 1960 började hon sin forskning av sambandet mellan reklam och flera folkhälsofrågor – bland annat våld mot kvinnor, ätstörningar och missbruk. Det här är den fjärde uppdateringen i hennes ”Killing Us Softly”-serie.

    Filmen bryter i svindlande takt ned fler än 160 annonser och TV-reklamer. Kilbourne avslöjar en stadig ström av sexistiska och kvinnofientliga bilder och texter. En värld där skrämmande smala kvinnor visas i passiva och förnedrande positioner.

    Killing Us Softly 4 står för att utmana ännu en generation unga att ta reklam på allvar, och att tänka kritiskt om sin relation till sexism, ätstörningar, könsrelaterat våld och politik. På en gång provocerande och inspirerande.

    Killing Us Softly – reklamens bild av kvinnor
    Filmfakta
    • Ämne : Bild, Samhällskunskap
    • Målgrupp : Högstadiet, Gymnasium och högre
    • Ålder : Från 14 år (H, Gy)
    • Speltid : 45 minuter
    • Språk : Engelskt tal, svensk text
    • Produktionsår : 2014 - 1
    • Land : USA
    • Pris : 690 kr
    • Leverantör : ETS Media
    • Produktion : MEF
    Artikelnummer: ETS5043