Speja på reklam

Den här filmen riktar sig till barn mellan 8 – 12 år.
Den förklarar på ett enkelt sätt hur reklam är gjord för att påverka oss att köpa saker som vi kanske egentligen inte behöver.

Vi lär oss om vilka lagar som finns kring reklam och vilka knep som reklammakare använder sig av. Filmen tar också upp lite om reklamens historia.
"Det är en kort och bra informativ film som gör eleverna mer medvetna om reklam och dess påverkan. Den ger bra diskussioner och lär eleverna att tänka kritiskt om reklam." – Lärare, årskurs 2, Grimstaskolan.

"Att se alla knep som reklam använder var bra. Då lär man sig att tänka efter! Är det här sant? Känns det verkligt? Jag kommer att komma ihåg det här hemma." – Elev, årskurs 4, Grimstaskolan



Kapitel:
Inledning
Reklam
Historia
Knep
Lagen

Speja på reklam
"Jag lärde mig nya saker om reklam som jag inte visste innan" – Elev, årskurs 4, Grimstaskolan."Som konsument i dagens samhälle är det viktigt att veta vad man köper, att inte låta sig luras. Gammal som ung." – Lärare, årskurs 2, Grimstaskolan.
Filmfakta
  • Ämne : Hem- och konsumentkunskap, Samhällskunskap
  • Målgrupp : Lågstadiet, Mellanstadiet
  • Ålder : Från 8 år (L, M)
  • Speltid : 11 minuter
  • Språk : Svenskt tal
  • Produktionsår : 2014 - 1
  • Land : Sverige
  • Pris : 790 kr
  • Leverantör : Kunskapsmedia
  • Produktion : Medieinstitutet i samarbete med Kunskapsmedia
Artikelnummer: KM1571